Η Αργώ της Καλύμνου - Καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση για την Κάλυμνο και τα γύρω νησιά

Switch to desktop

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Δύο σοβαρά προβλήματα που απαιτούν οργάνωση & σοβαρές λύσεις Κύριο

Έπρεπε να διώξουν από το Χριστό τον Σκωτσέζο αρχιτέκτονα και ζωγράφο που έστησε μες στην εκκλησία το καβαλέτο του χωρίς να ζητήσει άδεια από κανέναν, για να σηκωθεί μετά θόρυβος και έτσι να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει πρόβλημα που υποχρεώνει τους αρμόδιους να πάρουν σοβαρές αποφάσεις και συγκεκριμένα μέτρα.

 

Ο Χριστός έχει πρόβλημα διαχείρισης του εσωτερικού αλλά και του αύλειου χώρου του. Ποιοι είναι οι αρμόδιοι; Προφανώς η ιερά μητρόπολη και εκκλησιαστικό συμβούλιο του ναού, από τη μια, και δήμος μαζί με την πολιτεία, από την άλλη. Ο καθένας στο κεφάλαιο που τον αφορά και έχει αρμοδιότητα.

Το «σκωτσέζικο ντους»

Πρώτα-πρώτα πρέπει να εξηγηθούμε: Δεν γνωρίζουμε πόσο απρεπής ήταν η συμπεριφορά αυτών που υποχρέωσαν τον Σκωτσέζο αρχιτέκτονα και ζωγράφο να μαζέψει τα καβαλέτα του και να βγει από την εκκλησία. Μπήκε ευγενικά και βγήκε κακήν κακώς. Κλασικό «σκωτσέζικο ντους». Καλώς ή κακώς συνέβησαν όλα αυτά;

Αλλά απαντώντας χωρίς περιστροφές και ελιγμούς του τύπου «και φταις και δε φταις», πάμε αμέσως στην ουσία της υπόθεσης και όχι στον τύπο: Καλώς έπραξαν και του απαγόρευσαν να εργαστεί μες στο ναό. Και αυτό το λέμε για ένα και μόνο λόγο: Δεν είναι δυνατόν ο κάθε τουρίστας να έρχεται και να στήνει τα σύνεργα της δουλειάς του μες στο Χριστό, χωρίς να ζητήσει άδεια και μάλιστα γραπτή από τον εφημέριο του ναού. Ρωτάμε: Στη χώρα του μπορεί ο καθένας τουρίστας να μπαίνει στις εκκλησίες και να εργάζεται επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά-καλλιτεχνικά χωρίς άδεια; Εκεί έτσι μπαινοβγαίνουν; Και τι το πέρασαν εδώ; «Ελληνιστάν» ή «Καλυμνιστάν»;  Ο Χριστός είναι ιερός χώρος και ως τέτοιο είναι υποχρεωμένοι οι πάντες να τον σέβονται. 

Αυτό ισχύει για κάθε ναό, ιστορικό και μη, προπάντων όμως για το μητροπολιτικό ναό του Σωτήρος Χριστού που, εκτός από ι. ναός και χώρος λατρείας, είναι και ιστορικός χώρος. Έχει ιστορία 150 χρόνων και είναι ένα πραγματικό μουσείο με σπάνια καλλιτεχνικά δημιουργήματα (μαρμάρινο τέμπλο ελληνοχριστιανικών συμβολισμών, εικόνες κ.λπ.).  Ο Χριστός έχει χαρακτηριστεί «νεότερο μνημείο» από τη ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ & ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (Αρ. Πρωτ.  ΥΠΠΟΤ / ΓΔΑΠΚ/ ΑΡΧ/Β1/ Φ29 /49476/1582 – 24.5.2012), άσχετα αν η ελληνική κυβέρνηση έστειλε την απόφαση της σε τρισέλιδο κατάλογο αποδεκτών στον οποίο είδαμε να μην περιέχεται η μητρόπολη ή το εκκλησιαστικό συμβούλιο του ναού (τέτοια οργάνωση το Ελληνικό Κράτος!).

Ο εφημέριος του ναού αιδ. Παντ. Κρούσκος (φωτο) τα είπε πολύ καλά και καθαρά στην κάμερα τηλεοπτικού σταθμού. Ο ίδιος μέχρι τώρα έχει λάβει σοβαρά μέτρα προστασίας του ναού. Όμως, είμαστε υποχρεωμένοι να παρατηρήσουμε, λείπει η συνολική και πλήρης οργάνωση που μπορεί να βάλει κανόνες και τάξη, ώστε ο ναός να είναι ανοικτός καθημερινά (όπως και είναι), για να δέχεται το κοινό, είτε προσκυνητές είναι αυτοί είτε καλλιτέχνες είτε και τα δύο μαζί,  με συγκεκριμένους όρους, κανόνες, εποπτεία αλλά και προσφορά υπεύθυνων υπηρεσιών. Ο Χριστός, ενώ είναι συνδυασμός μοναδικού λατρευτικού χώρου και σπάνιου μουσείου, στην καθημερινότητα δεν αντιμετωπίζεται με αυτά τα χαρακτηριστικά.

Και επειδή στην Καλυμνο, εκτός από το Χριστό, είναι και τρεις-τέσσερις άλλοι ενοριακοί ναοί που έχουν τέμπλο και αγιογραφίες  μεγάλης αξίας, θα πρέπει η ι. μητρόπολη να δει το θέμα από την οπτική που πρέπει και με τη μέγιστη δυνατή σοβαρότητα.

Αλλά και το εκκλησιαστικό συμβούλιο του Χριστού δεν πρέπει να περιμένει τη μητρόπολη, αλλά να οργανωθεί πιο ολοκληρωμένα.

Αυλή-χώρος ανομίας

Ο ιερέας όμως του ναού, με την ευκαιρία του προβλήματος που δημιουργήθηκε με «θύμα» τον Σκωτσέζο αρχιτέκτονα, ανέδειξε και ένα δεύτερο σοβαρό θέμα που αντιμετωπίζει ο Χριστός στον αύλειο χώρο του. Έχουνε ξαναγράψει ότι ο μητροπολιτικός ναός υφίσταται βεβήλωση και  βάρβαρη προσβολή από εφήβους, δόκιμους του περιθωρίου, αλλά και παιδιά(!). Τα «ευρήματα» που μαζεύει κάθε πρωί η νεωκόρος του ναού μαρτυρούν όχι μόνο προσβολή του ιερού χώρου αλλά και γενικότερη αθλιότητα της πολιτισμικής μας συμπεριφοράς. Και θα το ξαναπούμε ότι η γωνία του παρακείμενου Ναυτικού και του Λαογραφικού Μουσείου, που «βλέπει» προς την πλατεία Χριστού, κάθε βράδυ γίνεται υπαίθριο ουρητήριο (και η Δημαρχία σκέφτεται να κλείσει ακόμη και τα ουρητήρια που είναι κάτω από το δημοτικό μέγαρο, προφανώς για να υποχρεώσει όλους να ουρούν τα βράδια στις γωνίες της πλατείας χριστού).

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το θέμα του αύλειου χώρου, έτσι όπως είναι ανοικτός σαν παιδική χαρά και χώρος ανομίας, είναι καθαρά του Δήμου. Από το μέρος της η εκκλησιαστική επιτροπή και η νεωκόρος καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια. Αλλά είναι αδύνατο να φέρουν αποτέλεσμα.

Ούτε και η αστυνόμευση θα αποτελέσει ασφαλή λύση, όπως προβλήθηκε από τις τοπικές τηλεοράσεις. Δεν είναι δυνατόν να περιπολούν μετά τα μεσάνυχτα η Ελληνική Αστυνομία και η Δημοτική Αστυνομία για να βλέπουν ποιοι είναι έτοιμοι να ουρήσουν και να τους συλλαμβάνουν ή να τους διώχνουν πιο πέρα. Αυτά τα μέτρα θα είναι τουλάχιστον αστεία. 

Και η ανακοίνωση ότι ο κ. δήμαρχος βρίσκεται σε συνεργασία με το μητροπολίτη γι’ αυτό το θέμα, είναι αέρας κοπανιστός. Αρκετά με τις συνεργασίες και τις συναντήσεις εργασίας. Μέτρα πρακτικά μπορούν αν ληφθούν;

Ο Χριστός αντιμετωπίζει δύο πολύ σοβαρά προβλήματα. Το ένα στον εσωτερικό του χώρο και στη διαχείριση τόσο του ιερού χώρου όσο και του τεράστιου ιστορικού κεφαλαίου που διαθέτει, και ένα στον εξωτερικό του χώρο. Απαιτείται σοβαρή εργασία και υπεύθυνη οργάνωση.     

 

Τελευταία τροποποίηση στις

5 σχόλια

  • Σύνδεσμος σχολίου Ιωάννης Ν. Πατέλλης δημοσιεύθηκε από Ιωάννης Ν. Πατέλλης

    Οι υπάρχουσες πινακίδες όπως είναι γραμμένες
    δεν δικαιολογούν την απομπή του Σκωτσέζου ζωγράφου.

  • Σύνδεσμος σχολίου melos δημοσιεύθηκε από melos

    Σαν μέλος του εκκλησιαστικού συμβουλίου σας ενημερώνω ότι ενημερωτικές πινακίδες υπάρχουν ,όμως δεν γίνονται σεβαστές ....

  • Σύνδεσμος σχολίου ΜΙΚΕΣ Β. ΡΗΓΑΣ δημοσιεύθηκε από ΜΙΚΕΣ Β. ΡΗΓΑΣ

    Οι αγαπητοι γειτονες μας παραβιαζουν τον εθνικο εναεριο χωρο κατα το δοκουν, μπαινοβγαινουν στα χωρικα μας υδατα μεχρι τις παραλιες της πρωτευουσας της πατριδας μας ανεμιζοντας μαντηλια, κανουν γεωτρησεις στην υφαλοκρηπιδα μας οπου και οποτε τους αρεσει και κανενας μας δεν αντεδρασε τοσο εντονα οπως οταν ο αμοιρος σκωτσεζος μπηκε για να αποθανατησει στον καμβα του τον θαυμασιο εσωτερικο χωρο της εκκλησιας.
    Ας αφησουμε τις υπερβολες με αιτησεις, δηλωσεις, χαρτοσημα και αλλα χαριτωμενα γραφειοκρατικα και να αναρτησουν μια απλη πινακιδα με οδηγιες. Η θρησκεια μας θελει ολον τον κοσμο να μπαινει στους ναους μας με ευπρεπεια και σεβασμο στον χωρο λατρειας.
    Το προβλημα με τον εξωτερικο χωρο ειναι απαραδεκτο και αντικατοπτριζει τα σοβαρα προβληματα της κοινωνιας μας. Ας βρεθει μια λυση χωρις περιορισμους και συρματοπλεγματα, δεν θα δυσκολεψουμε την προσελευση στους ναους επειδη το κρατος δεν ανταποκρινεται στις υποχρεωσεις του.

  • Σύνδεσμος σχολίου Ιωάννης Ν. Πατέλλης δημοσιεύθηκε από Ιωάννης Ν. Πατέλλης

    Δεν θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να αποθαρύνεται η προσέλευση στον Ναό του Χριστού, με μπερδεμένες και ανεφάρμοστες διαδικασίες, γραπτές άδειες κλπ.
    Σε κάθε περίπτωση είναι θέμα φύλαξης,ωραρίων και ενημέρωσης με πινακίδα στην είσοδο του Ναού.

  • Σύνδεσμος σχολίου Νικόλαος Θ. Παπαδόπουλος δημοσιεύθηκε από Νικόλαος Θ. Παπαδόπουλος

    Αγαπητέ κ. Τρικοίλη,
    προ ολίγων ετών στην προσπάθειά μου να καταγράψω (φωτογραφήσω)τα θρησκευτικά ,μεταξύ των άλλων, μνημεία της Καλύμνου για το αρχείο της Π.Ο. "Αρχιπέλαγος" , ζήτησα ΕΓΓΡΑΦΗ άδεια από τον σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ.κ. Παΐσιο, ο οποίος χωρίς κανένα δισταγμό και με τις ευλογίες του, μου την παρεχώρησε. Πιστεύω πως κάποιοι αλλοδαποί ή και Έλληνες ακόμη που όμως ΔΕΝ γνωρίζουν τις "διαδικασίες" , μπορούν να ενημερώνονται από μία απλή πινακίδα γραμμένη στα Ελληνικά, Αγγλικά, Γαλικά (και μάλλον και Γερμανικά) που να απαγορεύει δραστηριότητες όπως η φωτογράφιση ή ζωγραφική αποτύπωση κλπ χωρίς την ΕΓΓΡΑΦΗ άδεια της Μητροπόλεως. Πως μπορούν άλλωστε να διαφυλαχτούν οι μοναδικές αγιογραφίες που κληροδότησαν οι τόσοι εξαιρετικοί Καλύμνιοι ζωγράφοι/αγιογράφοι στο νησί, από αντιγραφές ή ακόμα και πλαστογραφίες ?!
    Μια απλή πινακίδα λοιπόν, όπως αυτές που αναφέρονται στην ευπρεπή ενδυμασία, που να ενημερώνει για την λατρευτική ιδιότητα του χώρου και την ανάγκη αδείας για οτιδήποτε διαφορετικό !
    Y.Γ. Δεν εννοώ βέβαια και τις φωτογραφίσεις γάμων & βαπτίσεων ...

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι έχετε συμπληρώσει όλα τα πεδία με το (*). Η Αργώ της Καλύμνου διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων πριν την ανάρτησή τους. Τα ανάρμοστα και προσβλητικά σχόλια δεν θα δημοσιεύονται.

Η Αργώ της Καλύμνου - καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση

Top Desktop version