Η Αργώ της Καλύμνου - Καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση για την Κάλυμνο και τα γύρω νησιά

Switch to desktop

Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1
  • Error loading component: com_k2, 1

Σ.Ν. ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ: Ο Πετροπόλεμος του ’35 & ο Χριστός

Από το 1925 αρχίζει η μεθοδική σκλήρυνση της ιταλικής κατοχής στα Δωδεκάνησα. Η Εκκλησία της Καλύμνου είχε εμπλακεί στη δίνη των φασιστικών καταπιέσεων, οι οποίες κράτησαν μέχρι το 1943, έτος της απομάκρυνσης των Ιταλών από τα Δωδεκάνησα. 

 

Οι μεθοδεύσεις του Ιταλού κατακτητή κατά της Ελληνικής Γλώσσας και της θρησκείας, επέφεραν τρικυμία στα εκκλησιαστικά μας πράγματα, με κορύφωση τα γεγονότα τις 3ετίας 1932-1935. Είναι η εποχή που ο Χριστός βρίσκεται στο κέντρο του κυκλώνα, γιατί όντας σύμβολο της τοπικής εκκλησίας και της βαθιά θρησκευόμενης κοινωνίας, αυτή η μαύρη περίοδο των καταπιέσεων γίνεται συχνά θέατρο αναμετρήσεων των Καλυμνίων με το φασίστα κατακτητή.

Όταν ο Μ. Λάγκο το 1926 επιβάλλει την υποχρεωτική διδασκαλία της Ιταλικής Γλώσσας μαζί και την κατάργηση της Εφορείας των Σχολών και την αποχή της Εκκλησίας από τα σχολικά πράγματα, αρχίζει να φουντώνει η εθνική αντίσταση της Καλύμνου, πάντα με στραμμένο το βλέμμα στην Εκκλησία, για να καταλήξει στην εθνικο-θρησκευτική εξέγερση 1934-35 με το κλείσιμο των εκκλησιών από τους ίδιους τους Καλύμνιους, εις ένδειξη δυναμικής αντίστασης στα σχέδια των Ιταλών κατακτητών.

Ήταν επόμενο αυτή την εκρηκτική περίοδο ο Χριστός να αναδειχτεί το άπαρτο κάστρο του εθνικο-θρησκευτικού αγώνα των Καλυμνίων κατά του φασίστα κατακτητή που εξύφαινε το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Δωδεκανήσου και τον εξιταλισμό της Δωδεκανήσου. Κορύφωση των γεγονότων αυτών ήταν η 6η Απριλίου του 1935, όταν τοπικά όργανα του κατακτητή άνοιξαν το Χριστό για να ψάλλουν την ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου, παρά τη διακηρυγμένη απόφαση του λαού και αντιστασιακών καθοδηγητών να μείνουν κλειστές οι εκκλησίες. Επίσης, παρά την εντολή των ιερέων του νησιού που είχαν δώσει όρκο, στις 19.9.1934, στον ι. ναό της Υπαπαντής (Κουβούσαινας) για αποφασιστική Εθνική και Θρησκευτική Αντίσταση, μέχρις εσχάτων.

Η εθνική αυτή πράξη προδοσίας, σε μια μεγάλη ημέρα για την Ορθοδοξία, είχε ως συνέπεια να δημιουργηθούν σοβαρά επεισόδια στο μητροπολιτικό. Στο Χριστό γράφτηκε το1935 μια λαμπρή σελίδα της τοπικής μας Ιστορίας, που είχε ξεκινήσει από την Υπαπαντή, περίπου πριν έξι μήνες. Στο διήμερο που ακολουθεί λιθοβολούνται αυτοί που τόλμησαν να ανοίξουν το Χριστό και ξεσπά ο Πετροπόλεμος, το ηρωικό αυτό έπος των Καλυμνίων Γυναικών, που έγραψαν την κορυφαία στιγμή της σύγχρονης ιστορίας του νησιού μας. Οι γυναίκες του Χωριού και οι καλόγριες της ι. μονής Ευαγγελιστρίας Άργους πήραν την υπόθεση στα χέρια τους και κατέβηκαν για να αναμετρηθούν με τους Ιταλούς στρατιώτες στην αυλή του Χριστού. Κατέβηκαν από το Χωριό για ευθεία σύγκρουση με τον κατακτητή και δεν κατευθύνθηκαν σε κανένα φασιστικό διοικητήριο για διαμαρτυρία-καταγγελία και έκφραση αγανάκτησης αλλά προς το Χριστό. Εκεί προτίμησαν να ανοίξει το θέατρο της αναμέτρησης.  Ήρωας του Πετροπόλεμου του ’35 θα αναδειχτεί με το θάνατό του το βοσκαρούδι Μανώλης Καζώνης, που έπεσε στην κορυφή της σκάλας του Αγ. Νικολάου από βόλι Ιταλού ελεύθερου σκοπευτή. Έτσι, στην ενορία του Αγ. Νικολάου γράφτηκε ο επίλογος του έπους του Πετροπολέμου. Η Εκκλησία είχε τον πρώτο λόγο και την καθοδήγηση αυτού του αγώνα: Ξεκίνησε με την καλλιέργεια του αντιστασιακού αγώνα, επί χρόνια, από τον παπα Τσουγκράνη, πήρε φωτιά  με τον όρκο των ιερέων στην Υπαπαντή, ξέσπασε στο Χριστό και γνώρισε τον ηρωικό επίλογο στον Α. Νικόλαο. 

Μέσα από αυτή τη φλεγόμενη πορεία της δεκαετίας 1925-1935 και προπάντων με το έπος του Πετροπόλεμου ο Χριστός είχε καταξιωθεί ιστορικά ως ιερό σύμβολο της Ορθοδοξίας και του Έθνους.

(Απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίο του Σακ. Ν. Τρικοίλη: Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΠΟΘΙΑΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ & Ο Ι. ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ)

Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης   info@argokalymnos.gr

Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης [email protected]

Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Η Αργώ της Καλύμνου - καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση

Top Desktop version