Η Αργώ της Καλύμνου - Καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση για την Κάλυμνο και τα γύρω νησιά

Switch to desktop

Σωτήρης Κυπραίος

Σωτήρης Κυπραίος

URL Ιστότοπου: E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν αποτελεί ένα ορόσημο στην ιστορία της μουσικής και του πολιτισμού γενικότερα. Η μουσική του διαδραματίζει ιδιαίτερο ρόλο στην παγκόσμια πολιτισμική αυτογνωσία και συχνά ταυτίζεται με τους πιο ανομοιογενείς εθνικούς και κοινωνικούς στόχους. Το όνομα του έχει το βάρος, την ισχύ, το κύρος και την ανεξίτηλη λάμψη ενός συμβόλου.

Το καινοτόμο ρωμαλέο αυτό πνεύμα, υπήρξε ο θεμελιωτής της τέλειας μουσικής αρχιτεκτονικής. Ο επιβλητικός δημιουργός των αρτιότατων μουσικών αριστουργημάτων, βασιλεύει στην ενόργανη κυρίως μουσική, με τα έργα του να εξυμνούν στον υπέρτατο βαθμό την ανθρώπινη υπόσταση, αναβλύζοντας από αυτήν θύελλες συναισθηματικών συγκρούσεων. Αναγνωρίζεται διεθνώς ως μια από τις μεγαλύτερες μουσικές ιδιοφυίες, όλων των εποχών, καθώς αντικειμενικά γίνεται παράδειγμα και μέτρο σύγκρισης για τους μεταγενέστερους συνθέτες. Δικαίως λοιπόν, κατέχει μοναδική θέση στο μουσικό γίγνεσθαι όλων των εποχών.

-- «Τον είδα να έρχεται προς το μέρος μου με βήμα ζωηρό. Το κοκκινωπό πρόσωπο του δεν ήταν χαρούμενο, ήταν όμως ευαίσθητο, παρόλο που τα αδρά χαρακτηριστικά του, με τα πλούσια αχτένιστα μαλλιά και τα σπινθηροβόλα μάτια του, έδιναν την εντύπωση του αυστηρού και του απρόσιτου. Το ανάστημά του ήταν μέτριο και αθλητικό, οι ζωηρές κινήσεις του όμως είχαν μιαν ιδιαίτερη δύναμη γεμάτες ενέργεια. Το βάδισμα του αποφασιστικό και το βλέμμα του με έκφραση, αλλά και με ένα αίσθημα έκπληξης. Το κουστούμι του ήταν κομψό και ένα μεγάλο γκρι σκούρο  μαντήλι κρεμόταν από την τσέπη του σακακιού του. Στο σύνολό του είχε κάτι το ξεχωριστό, το επιβλητικό, έτσι που δεν μπορούσες να τον καθορίσεις και να τον κατατάξεις σε καμιά τάξη. Η έντονη μεγαλοφυή προσωπικότητα του διαχέονταν παντού».

Έτσι τον περιγράφει, ο πιστός του φίλος Φαν Μπρόϋνιγκ, διατυπώνοντας, έστω και από τη εξωτερική του εμφάνιση, αυτό που χαρακτηρίζει την μπετοβενική μεγαλοφυΐα: Μια προσωπικότητα μοναδική, ξεχωριστή, λαμπερή.

Ο Μπετόβεν, ως δημιουργός, δεν θα περιχαρακωθεί μέσα στις θρησκευτικές παραδόσεις, ούτε μέσα στους κανόνες της αισθητικής αντίληψης ενός Μπαχ. Δεν θα αφήσει τον εαυτό του να ασφυκτιά κάτω από το βαρύ φιλοσοφικό συμβολισμό που απειλεί μερικές φορές τη σκέψη και την τέχνη του Βάγκνερ. Η αλήθεια της μουσικής του οδηγεί την ψυχή σε άλλα μονοπάτια. Η έκσταση που μεταδίδει με αλάνθαστο τρόπο, άλλοτε με το στοιχείο του ηρωισμού και άλλοτε με το χιούμορ, είναι ένα συναίσθημα τόσο ρωμαλέο, τόσο σταθερό και βαθύ, ώστε φανερώνει αυτό και μόνο: την αξία και την αλήθεια της σκέψης του.

Με τεράστιες δυνάμεις θέλησης και συνείδησης - πραγματικά ηρωικές - πραγματοποιεί σε ολόκληρη τη δημιουργία του μια βαθειά ενότητα που έχει σχέση με την αλληλεξάρτηση του ανθρώπου και του καλλιτέχνη. Γνωρίζει τι θέλει και πιστεύει συνειδητά σ' αυτό που κάνει, είναι ίσως το μοναδικό πνεύμα  εκείνης της εποχής που μπορεί να κατασκευάσει μια μουσική με τέτοια δυναμική προτροπή, η οποία να παρασύρει τους λαούς της γης να κατακτήσουν τη χαρά και την ελευθερία μέσα από τη στιγμιαία πράξη της μουσικής μαγείας.

«Είναι ο πρώτος που κατάλαβε και ανέλαβε θεληματικά και εκούσια τη θέση και την αποστολή του στην ιστορία», αναφέρει ο μεγάλος μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβαίνγκλερ.

Ο Μπετόβεν, αν και ανήκει περισσότερο στην κλασική μουσική περίοδο, συνδέθηκε με το κίνημα του ρομαντισμού που ακολούθησε. Έτσι, τα τελευταία του έργα διακρίνονται από έντονα ρομαντικά στοιχεία. Ήταν ο καλλιτέχνης που ψάχτηκε και ανανεώθηκε περισσότερο από κάθε άλλον και δεν πρόδωσε ποτέ την μουσική ιδιοφυία του για το ευτελές, σ’ ολόκληρη τη δημιουργική του περίοδο.                  (συνεχίζεται)

 

 

Χωρίς να είναι κατακριτέο, στη δύσκολη εποχή μας, ένα παιδί αφιερώνει, δυστυχώς, το δημιουργικό του ελεύθερο χρόνο στα πολλαπλά φροντιστήρια πού θα το βοηθήσουν να περάσει σε μια σχολή, προφανώς για να έχει μια καλύτερη ζωή, κατά τη γενικότερη γνώμη, χωρίς να του μένει όμως χρόνος για την ψυχική του εκπαίδευση. Με αποτέλεσμα κάποια "θέλω" του να μην μπορούν να εκφραστούν ποτέ, αλλά κι αν ακόμα, παρεμπιπτόντως, εκφραστούν, να θυσιαστούν στο βωμό των "υποχρεωτικών προτεραιοτήτων".

ΣΩΤ. ΚΥΠΡΑΙΟΣ: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΔΡΑΜΑ

Κατηγορία Blogs

Η μεγάλη τέχνη του θεάτρου, όπως δημιουργήθηκε και ήκμασε στην Αρχαία Ελλάδα, άρχισε ήδη από την Ελληνιστική περίοδο να ξεπέφτει. Εντούτοις, στους ναούς και στις ιερές ακολουθίες της Χριστιανικής λατρείας, μπορεί κανείς να αναγνωρίσει στοιχεία της μεγάλης τέχνης του αρχαιοελληνικού δράματος.

ΣΩΤ. ΚΥΠΡΑΙΟΣ: Μουσικό ήθος

Κατηγορία Blogs

Η έννοια του μουσικού ήθους συνδέεται με την αντίληψη, ότι η μουσική μπορεί να ασκεί επίδραση στην ψυχή του ανθρώπου.

Η Αργώ της Καλύμνου - καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση

Top Desktop version