Η Αργώ της Καλύμνου - Καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση για την Κάλυμνο και τα γύρω νησιά

Switch to desktop

Ο «ΑΓΩΝΑΣ» ΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 

Όσο πλησιάζει η ώρα φοίτησης ενός παιδιού στο δημοτικό σχολείο και παρουσιάζει σημάδια δυσκολίας στην ομιλία και την έκφρασή του, τόσο προβληματίζονται οι γονείς του για το πώς θα καταφέρει.  

   

Η καλύτερη προετοιμασία για να μιλήσει ένα παιδί γρήγορα και σωστά επιτυγχάνεται όταν οι γονείς του μιλούν συστηματικά από την πρώτη κιόλας ημέρα της γέννησής του. Μπορεί κάτι τέτοιο να ακούγεται ανορθόδοξο, αλλά η αντίληψη τύπου «είναι μωρό, δεν καταλαβαίνει» είναι πια παρωχημένη και έχει ανατραπεί από κάθε είδους έρευνα που αφορά στην προσχολική ηλικία.

          Κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ζωής των παιδιών χτίζονται οι βάσεις για τη σωστή νοητική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. Η σημασία λοιπόν της πρώιμης παρέμβασης στην προσχολική ηλικία είναι τεράστια.   

    Ο λόγος είναι το πολυτιμότερο μέσο που διαθέτει ο άνθρωπος για να οργανώσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του και να τα εκφράσει σε τρίτους. Στο σύνολό του χαρακτηρίζεται από τη δομή, το περιεχόμενο και τη χρήση του. Διέπεται από κοινωνικούς, γλωσσικούς και συντακτικούς κανόνες. Είναι σημαντικό το παιδί να έχει κατακτήσει τους φωνολογικούς, μορφολογικούς, συντακτικούς και σημασιολογικούς κανόνες που αντιστοιχούν στην προσχολική του ηλικία. Μετά τα 5-6 έτη συνεχίζει να κατακτά στοιχεία της γλώσσας, αλλά τα βασικά θα πρέπει ήδη να τα έχει κάνει κτήμα του. Σ’ αυτό το στάδιο μπορεί να εκφράσει έως 1500 λέξεις. Ο λόγος του κατά 80% γίνεται κατανοητός από τρίτους, ενώ μπορεί να βάλει δύο γεγονότα σε σωστή χρονολογική σειρά. Αντιλαμβάνεται το παρελθόν, το μέλλον και τις αντίθετες έννοιες. Κάνει συχνά ερωτήσεις και απαιτεί λεπτομέρειες στις απαντήσεις. Δίνει προσοχή σε μια ιστορία και ανταποκρίνεται στις ερωτήσεις που του γίνονται γι αυτήν.

          Στην αντίθετη περίπτωση ένα παιδί μπορεί να έχει δυσνόητη και «μη καθαρή» ομιλία. Η οποιαδήποτε μορφή διαταραχής λόγου έχει να κάνει είτε με προβλήματα ακουστικής αντίληψης και διάκρισης ήχων είτε με προβλήματα ομιλίας. Δε μπορεί δηλαδή να διακρίνει ορισμένους φθόγγους κι έτσι επακόλουθα συγχέει αυτούς τους ήχους και στην ομιλία τους. Συχνά  «συμπτώματα»  είναι επίσης και η υπερκινητικότητα, η διάσπαση της προσοχής και η έλλειψη συντονισμού. Το μειωμένο ενδιαφέρον για οτιδήποτε απαιτεί προσήλωση και η έντονη αντίδραση του παιδιού για συμμετοχή σε γνωστικές διαδικασίες πιο πολύπλοκες. 

        Όλα αυτά συνήθως δικαιολογούνται από τους γονείς ως «τυπική και χαριτωμένη συμπεριφορά του μωρού». Αν συνεχιστεί όμως θα γίνει τροχοπέδη για την ανάπτυξη και εξέλιξή του και πολύ σύντομα θα του δημιουργήσει αλλεπάλληλα προβλήματα. Η ανάγνωση και η γραφή θα φαίνονται «βουνό» στο παιδί και η ευρύτερα μειωμένη αντιληπτική του ικανότητα θα δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία, θα ρίχνουν τη ψυχολογία του και θα τον οδηγούν στο να νιώθει αποτυχία και αποξένωση από τους φίλους και συνομήλικους του.  

          Γενικότερα η δομή του λόγου ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας είναι αξιολογήσιμος ακουστικά και αντιμετωπίσιμος. Η καθημερινή κουβεντούλα, τα παραμύθια, το παιχνίδι, η μουσική, τα τραγούδια και τα ποιηματάκια είναι ο πλέον ευχάριστος τρόπος εκμάθησης εννοιών και εμπλουτισμού του λεξιλογίου. Τα παιδιά ανταποκρίνονται σε αυτά με ιδιαίτερη χαρά και ενθουσιασμό δίχως να κοπιάζουν. Και φυσικά το… «παρκάρισμα» μπροστά στην τηλεόραση αντενδείκνυται, γιατί ο λόγος αναπτύσσεται με την κριτική σκέψη μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις και όχι χάρη στην παθητική εισροή και αποδοχή πληροφοριών.

          Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσο δύσκολος είναι ο «αγώνας» των παιδιών για επικοινωνία με το περιβάλλον τους, αλλά με τη βοήθεια της οικογένειας σε πρώτη φάση όλα μπορούν να ξεπεραστούν. Το βασικό που δεν πρέπει να ξεχνούν οι γονείς είναι πως το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Κι αν τελικά βλέπουν πως χρειάζονται βοήθεια μπορούν πάντα να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή. 

 

        Η εξέλιξη της ζωής μας είναι μια αλυσίδα άρρηκτα συνδεδεμένων γεγονότων και καταστάσεων. Επομένως η μύηση στο λόγο είναι αποτέλεσμα μιας υγιούς γλωσσικής ανάπτυξης παρά κάποιο συγκυριακό γεγονός ανεξάρτητο από το ιστορικό της προσχολικής γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού. 

                                                                                                   Ματάκι

Τελευταία τροποποίηση στις
Καλλιόπη Σ. Τρικοίλη

Καλλιόπη Σ. Τρικοίλη

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι έχετε συμπληρώσει όλα τα πεδία με το (*). Η Αργώ της Καλύμνου διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων πριν την ανάρτησή τους. Τα ανάρμοστα και προσβλητικά σχόλια δεν θα δημοσιεύονται.

Η Αργώ της Καλύμνου - καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση

Top Desktop version