The best bookmaker bet365

Best bookmaker bet365 register

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Το θέμα της Έκθεσης-ΝΕ Γλώσσας των Πανελληνίων Κύριο

Το θέμα που «έπεσε» φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις αναφέρεται στο πεδίο

της πολιτιστικής κληρονομιάς στη Νεοελληνική Γλώσσα.  

Στην πρώτη ματιά το θέμα αυτό μπορεί και να αξιολογηθεί ως «βατό» πεδίο. Όταν όμως ο μαθητής θα αναζητήσει στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς στη Νεοελληνική μας Γλώσσα, ώστε να παρουσιάσει (α) μια ξεκάθαρη άποψη, και (β) το σπουδαιότερο, να την τεκμηριώσει, θα διαπιστώσει ότι πρέπει να ανέβει έναν Γολγοθά.

Η έννοια «πολιτιστική κληρονομιά» (ένας αυτός ο άξονας) , όχι απλά «γλωσσική  κληρονομιά» αλλά, ευρύτερα, «πολιτιστική κληρονομιά» και αυτή η κληρονομιά πώς αποτυπώνεται και συνυφαίνεται στη  «Νεοελληνική Γλώσσα» (δεύτερος άξονας).

Αυτοί οι δύο άξονες  θα πρέπει να ενωθούν σε μια ιδεολογική συνισταμένη του νεοελληνικού πολιτισμού: ζωή - νεοελληνική γλώσσα.

Το κείμενο που δόθηκε «θυμίζει» στους υποψηφίους την ανάπτυξη της Γλώσσας μας από την αρχαιότητα (σε αρχαίους χώρους «θέασης και ακρόασης) μέχρι σήμερα, ξεκινώντας από τους χώρους του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, στους οποίος καλλιεργούνταν η γλώσσα: θέατρο, πολιτική - ρητορική (Αγορά, Δικαιοσύνη, πανηγυρικοί λόγοι, ρητορικοί διαγωνισμοί), ιστοριογραφία κ.α. Στη συνέχεια η πορεία της Ελληνικής Γλώσσας μέχρι τη Νεοελληνική μορφή της πέρασε από φάσεις και μορφές μετεξέλιξης, γεγονός που φέρνει στην επικαιρότητα τον όρο «πολιτισμική μεταβίβαση» και «πολιτισμική ταυτότητα» που έχουμε ως λαός.
Ωστόσο, οι γλωσσικές ασκήσεις που δίνονται μπορούν να "δουλευτούν" μηχανιστικά, χωρίς ιδεολογικές απαιτήσεις.
Πάντως το θέμα, στην ολότητά του, είναι για λίγους, γιατί το κείμενο που δίδεται για επεξεργασία είναι υψηλών απαιτήσεων. Ο μαθητής για την προσέγγιση και ανάπτυξη του θέματος αυτού πρέπει να επιστρατεύει  την ευρύτερη παιδεία πάνω στο όλο εύρος του θέματος, όπως αυτή εκτείνεται πέρα από τη «διδαχθείσα ύλη» στο σχολείο και πέρα από τα όρια που «επιβάλλει» η αγχώδης καθημερινότητα της διδακτικής πράξης, αφού το υπουργείο Παιδείας θέλει να βλέπει πρόοδο στη διδαχθείσα ύλη και ελάχιστα ενδιαφέρεται για την παιδεία των μαθητών.  Παραθέτουμε το θέμα:

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Π ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ' ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ

ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β') ΔΕΥΤΕΡΑ 18 ΜΑΪΟΥ 2015 –

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

ΚΕΙΜΕΝΟ

Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης

Οι χώροι θέασης και ακρόασης που δημιούργησε η ελληνική αρχαιότητα αποτελούν για πολλούς λόγους μιαν από τις πιο σημαντικές ομάδες μνημείων της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Πρώτα απ' όλα, γιατί οι χώροι αυτοί, ως τόποι μαζικής συγκέντρωσης, για θρησκευτικούς, πολιτικούς ή ψυχαγωγικούς σκοπούς, εκφράζουν στην αρχιτεκτονική με τον προφανέστερο τρόπο τη δημοκρατική αντίληψη για τη ζωή και την έντονη αίσθηση κοινότητας που χαρακτήρισε τον αρχαίο βίο. Τα σχετικά αρχιτεκτονικά σχήματα εκείνης της δημιουργίας (θέατρα, βουλευτήρια κλπ.) εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εξυπηρετούν ανάλογες δραστηριότητες.

Ένας δεύτερος λόγος για την ιδιαίτερη σημασία αυτών των χώρων είναι ότι το θέαμα και ο λόγος που αναπτυσσόταν μέσα σ' αυτούς, ιδιαίτερα το ψυχαγωγικό θέαμα, με την πραγματική έννοια της ψυχαγωγίας, της αγωγής της ανθρώπινης ψυχής, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά πολιτισμικά αγαθά. Από τη γέννηση του δράματος στους χώρους λατρείας της αρχαίας Ελλάδας μέχρι και σήμερα ο λόγος και η δράση που εκτυλίσσεται μέσα σε θεατρικούς χώρους παράγουν πολιτισμό.

Και ένας τρίτος λόγος είναι ότι στο χώρο της Μεσογείου, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σώζονται σε μεγάλο αριθμό οι χώροι στους οποίους ασκήθηκε από την εποχή της διαμόρφωσής της η θεατρική δημιουργία. Οι χώροι αυτοί, περισσότερο από όσο όλα τα άλλα κατάλοιπα του παρελθόντος, ασκούν στη σύγχρονη κοινωνία αλλά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, μιαν ιδιαίτερη πρόκληση επαφής του παρόντος με το παρελθόν, επειδή προσφέρονται κατ' εξοχήν για χρησιμοποίησή τους με την ίδια λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκαν. Αυτή η επαφή του παρόντος με το παρελθόν, όχι μόνο των ειδικών αλλά και του ευρύτερου κοινού, είναι μια βασική επιδίωξη της σύγχρονης αρχαιολογίας, η οποία βλέπει τη δικαίωσή της στη βίωση από την κοινωνία του ιστορικού περιεχομένου και του μηνύματος ζωής των μνημείων. Αλλά και από την άλλη πλευρά, η βίωση των μνημείων και η ένταξή τους στη ζωή εξελίσσεται από τάση σε απαίτηση της σύγχρονης κοινωνίας.

Η επιδίωξη της συνάντησης της σύγχρονης δημιουργικότητας και των διαμορφωμένων από το δημιουργικό παρελθόν σχημάτων θεατρικών χώρων, που εξυπηρετεί την παραπάνω απαίτηση, θέτει, βέβαια, προβλήματα, αφού τα αρχαία θέατρα και οι άλλοι χώροι θέασης, όπως τα ωδεία, τα στάδια κλπ., είναι πλέον μνημεία, όλα με μικρότερες ή μεγαλύτερες φθορές και καταπονήσεις. Τα περισσότερα μάλιστα σώζονται αποσπασματικά, μέχρι σημείου αδυναμίας αναβίωσης και εξυπηρέτησης της κατά προορισμόν λειτουργίας τους. Τα προβλήματα αυτά δεν πρέπει, βέβαια, με κανέναν τρόπο να οδηγούν σε αρνητική τοποθέτηση για τη σύγχρονη χρήση των κατάλληλων για τη δραστηριότητα αυτή μνημείων. Η επαφή του κοινού με τα μνημεία, και ιδιαίτερα στην περίπτωση αυτή η βίωση από το ευρύ κοινό σύγχρονων προβληματισμών και καλλιτεχνικών εκφράσεων μέσα από το ιστορικό περιβάλλον, είναι ο καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος προσέγγισης και οικείωσης της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Αλλά είναι, παράλληλα, και ο δραστικότερος τρόπος δημιουργίας στην ευρύτερη κοινωνία συνείδησης εκτίμησης και προστασίας των μνημείων μας.

Η καταγραφή όλων των μνημείων αυτών -των πολύ ή λιγότερο γνωστών, των εντοπισμένων αλλά μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων των οποίων γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες- με όλα τα δεδομένα τους, δηλαδή την ιστορία τους, τα χαρακτηριστικά τους, την κατάστασή τους και τις δυνατότητες χρήσης ή απλής ανάδειξής τους, θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη συστηματικότερη διαχείριση αυτού του πλούτου.

Η όσμωση  αρχαιολόγων, ανθρώπων του θεάτρου, παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων διανοητών είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό κλίμα για μια κοινή προσπάθεια ισορροπημένης και συνετής προσέγγισης του είδους αυτού των μνημείων. Η καλλιέργεια, εξάλλου, με διάφορες εκδηλώσεις στο ευρύτερο κοινό της τάσης αυτής απέναντι στα μνημεία θα αποτελέσει ουσιαστική θετική συμβολή, αφενός, στην ολοκληρωμένη προστασία τους (ενεργητική προστασία και από το ευρύ κοινό) και, αφετέρου, στη δημιουργική βίωση των αρχαίων χώρων θέασης.

Β. Λαμπρινουδάκης, «Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης», στον συλλογικό τόμο «Διάζωμα» κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, Εκδόσεις Διάζωμα 2009 (Διασκευή).

A1.   Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις). Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω διαπιστώσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη:

α. Ο  συγγραφέας συσχετίζει  τους αρχαίους θεατρικούς χώρους με τη δημοκρατία. β. Ο συγγραφέας θεωρεί το αρχαίο θέατρο διασκέδαση και όχι πραγματική ψυχαγωγία. γ.  Κατά τον συγγραφέα,  δεν θα πρέπει σήμερα να γίνονται θεατρικές παραστάσεις στα αρχαία θέατρα. δ. Ο  συγγραφέας δεν θα  συμφωνούσε  με τη  διοργάνωση σύγχρονων μαθητικών αγώνων ρητορικής σε ένα αρχαίο βουλευτήριο. ε.   Κατά τον συγγραφέα, η χρήση των αρχαίων θεάτρων σε σύγχρονες εκδηλώσεις μπορεί να συμβάλει στην προστασία και ανάδειξή τους. Μονάδες 10

Β2. α) Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της έβδομης παραγράφου του κειμένου (Η καταγραφή ... αυτού του πλούτου) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 4 β) Να   αντικαταστήσετε   τις   διαρθρωτικές   λέξεις-εκφράσεις   με άλλες (λέξεις-εκφράσεις) που να διατηρούν τη συνοχή του κειμένου: Πρώτα απ' όλα (στη δεύτερη παράγραφο) παράλληλα (στην έκτη παράγραφο) εξάλλου (στην ένατη παράγραφο). Μονάδες 6

Β3.   α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: εκτυλίσσεται, κατάλοιπα, επιδίωξη, προσέγγισης, ολοκληρωμένη. Μονάδες 5

β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: αναπτυσσόταν, δράση, ερευνημένων, γνωρίζουμε, ανάδειξης. Μονάδες 5

Β4.   α) Να  αιτιολογήσετε  τη  χρήση  της  διπλής  παύλας  στην παρακάτω περίπτωση: -των πολύ ... αρχαίες μαρτυρίες- (στην έβδομη παράγραφο). Μονάδες 2

β) Ποιο ρηματικό πρόσωπο κυριαρχεί στο κείμενο; Να δικαιολογήσετε την επιλογή του συγγραφέα. Μονάδες 3 Γ1. Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς», να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με:

α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά. Μονάδες 40

Τελευταία τροποποίηση στις

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι έχετε συμπληρώσει όλα τα πεδία με το (*). Η Αργώ της Καλύμνου διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων πριν την ανάρτησή τους. Τα ανάρμοστα και προσβλητικά σχόλια δεν θα δημοσιεύονται.

Αργω Market

Prev Next

Σακελλάρης Τρικοίλης - Blog

Τίποτα!

Του Σακελλάρη Τρικοίλη Δεν υπάρχει πιο δυνατό κι αχτύπητο απ’ το Τίποτα. Όλοι ξετρελαίνονται μαζί του.

Αγγελική Τρικοίλη - Blog

Το Ρεπορτάζ από την Πηγή

  Και μια δεύτερη ανάγνωση Από την Αγγελική Σακ. Τρικοίλη

Καλλιόπη Τρικοίλη - Blog

Ο ΑΦΕΝΤΗΣ ΚΙ Ο ΦΟΥΚΑΡΑΣ

από την Καλλιόπη Τρικοίλη Αγχωμένο καθεστώς απολυταρχικό, σερφάρει σε κρίση και πανικό.

Καιρος

Σύνδεση Χρήστη

Από τα Blogs της Αργώ

Ροή Ειδήσεων

Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΑΤΡΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΣΤΕΦΑΝΟ ΚΟΡΦΙΑ

22-04-2024, 16:05 | Σπογγαλιεία

Με αφορμή την ανάληψη, από τον Στέφανο Κορφιά, &...

ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΣΤ.ΚΑΣΣΕΛΑΚΗΣ

20-04-2024, 13:01 | Κυβέρνηση

Στο πλαίσιο της 9ήμερης περιοδείας το&upsilo...

Η ΕΝΩΣΗ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΕΛΛ. ΝΗΣΙΩΝ ΣΕ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

18-04-2024, 17:41 | Αλιεία

   Ε.Ν.Π.Ε.Ν.                         &n...

ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ

17-04-2024, 08:38 | Βουλευτές

16/04/2024 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Στις 9 Ιουνίου 2024, δίνετ...

Argo Kalymnos