Η Αργώ της Καλύμνου - Καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση για την Κάλυμνο και τα γύρω νησιά

Switch to desktop

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Η επέτειος του «Πετροπόλεμου» - Παρατηρήσεις Κύριο

Τριήμερος ήταν φέτος εορτασμός της επετείου του πετροπόλεμου του 1935

κατά των Ιταλών κατακτητών.

Ο Πετροπόλεμος είναι μια επέτειος κατά την οποία τιμάμε τους αγωνιστές εκείνους που με έξαρση του εθνικού και θρησκευτικού τους φρονήματος μπήκαν μπροστά στην ανοικτή σύγκρουση, με πέτρες και ξύλα, εναντίον των  Ιταλών κατακτητών, που έβαλαν σε εφαρμογή σχέδια αφελληνισμού των νησιών μας με δύο στόχους: την Ελληνική Γλώσσα και την Ορθοδοξία.   Ένα δίπτυχο ενιαίο και αδιαίρετο στην πορεία των αιώνων και μέσα από πύρινες εθνικές περιπέτειες. Τώρα οι 7 ομιλίες (των 40΄-45΄λεπτών) είναι…  υπερβολή.  Μια ομιλία κάθε μέρα, στο τριήμερο, θα ήταν  αρκετή.

Πλούσιο το εορταστικό πρόγραμμα

Συνδιοργανωτές του τριημέρου των εκδηλώσεων ήταν το Αναγνωστηρίου «Αι Μούσαι» και ο Δήμος Καλυμνίων. Το πρόγραμμά είχε ενδιαφέρουσες ομιλίες τόσο για το χρονικό του  «Πετροπολέμου το 1935» όσο και για τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν.  Το κλείσιμο του εορτασμού έγινε στον ι.ν. της Παναγίας Χώρας, μετά τη Θ. Λειτουργία,  καθώς ο Πετροπόλεμος  ξεκίνησε από τη Χώρα και ειδικότερα από την Παναγία, όπου εφημέριος ήταν ο ιερέας Μιχ. Τσουγκράνης, εμψυχωτής του λαού στην εθνική κατά των Ιταλών αντίσταση, που όμως κατά το Πετροπόλεμο δεν ήταν στην Κάλυμνο.

Το προεδρείο των εκδηλώσεων απάρτιζαν οι κ. Γ. Χατζηθεοδώρου - αντ/δρος του Αναγνωστηρίου, Ποθ. Μαγκούλιας - υπεύθυνος του Πολιτισμού του Δήμου, και Δρ. Ταυλάριος - εκπρόσωπος του χορηγού κ. Δημ. Πενταφράγκα. Οι 7 ομιλητές ήταν:

 

Παρασκευή, 17.4.15, στο Αναγνωστήριο:  1) Γ. Χατζηθεοδώρου 2) Παν. Γιαμαίος: «Το χρονικό των γεγονότων του Πετροπολέμου» (την ομιλία του ανέγνωσε ο Γ. Χατζηθεοδώρου), 3) Γ. Θεοφιλίδης: «Ο Τύπος την περίοδο του εθνικοθρησκευτικού   αγώνα».

 

Σάββατο, 18.4.15, στο Αναγνωστήριο: 4) Θεμ. Καρπάθιος (φωτο): «Σκεύος Ζερβός, ο μέγας Δωδεκανήσιος»,  5) Κων. Κογιόπουλος: «Δρόσος Κωλέττης – Ταυλάριος, ένας Καλύμνιος αγωνιστής»,  6) «Κων. Μηνέττος: Μιχαήλ Νοκλέους Καλαβρός, πενήντα χρόνια αγώνων για την Κάλυμνο και την ελευθερία της».

 

Κυριακή, 19.4.15:  7) Κυρ. Χατζηδάκης.

Μετά τη Θ. Λειτουργία στον ι.ν. της Παναγίας και την επιμνημόσυνη δέση, εκφωνήθηκε η ομιλία και ακολούθησε  η κατάθεση στεφάνου στην προτομή του παπα-Τσουγκράνη από το δήμαρχο κ. Γ. Γαλουζή. Στη συνέχεια προσφέρθηκε καφές.

 

 

Για όσα ακούσαμε και όσα δεν ακούσαμε

1)   Στο περιεχόμενο της επετείου:  Α) Οι γυναίκες της Καλύμνου, με πρώτες τις Χωριανές, αποτόλμησαν τον Πετροπόλεμο.  Προηγήθηκαν, μήνες πριν,  οι ιερείς, στην Παναγιά την Κουβούσαινα, αλλά τον Πετροπόλεμο τον έκαναν οι γυναίκες.  Να το χωνέψουμε αυτό.  Και να εξηγήσουμε:  γενικότερα, στην αντίσταση κατά των Ιταλών είχαμε δύο αντιστασιακές δράσεις, (α) των λαϊκών ανθρώπων, που ήταν στη φωτιά του αγώνα  (στην εκδήλωση είδαμε μόνο τις φωτογραφίες τους,  λόγος ουδείς), και (β) της ελίτ – στην ΑΡΓΩ είχε δημοσιεύσει σχετικά άρθρα ο αείμνηστος Γ. Οικονόμου, φαρμακοποιός.

 Β)  Στην επέτειο του ’35, οφείλουμε  να αναφερόμαστε μόνο στο γεγονός του Πετροπόλεμου. Όχι σε όλη την εθνική αντίσταση, μόνο και μόνο για να «πούμε πράμα» και για άλλους (σαν τον Επικήδειο του Κονδυλάκη).  Επίσης,  να εξυμνούμε μόνο αυτούς  που συμμετείχαν  και φυλακίστηκαν.   

2)  Ο «χορηγός»: Η επέτειος του Πετροπόλεμου είναι Εθνική-Θρησκευτική. Για το λόγο αυτό είναι απαράδεκτο τις μικροδαπάνες να τις αναλαμβάνει ένας  πολίτης ως «χορηγός», και μάλιστα άσχετος με τους πρωταγωνιστές του έπους εκείνου.  Αυτή η χορηγία είναι μιζέρια. Τόσος λόγος   για τις  2-3 κούτες γλυκάκια στο  Αναγνωστήριο και τον καφέ στην Παναγία Χώρας.   Οι συνδιοργανωτές, Δήμος-Εκκλησία, δεν μπορούσαν να καλύψουν αυτό το «κονδύλι»;  Αν δεν… μπορούν,  ας βγάλουν έναν δίσκο στις εκκλησίες υπέρ του Πετροπόλεμου, να γίνει «χορηγός» ο λαός.

Τελευταία τροποποίηση στις

6 σχόλια

  • Σύνδεσμος σχολίου Eνας Παρατηρητης δημοσιεύθηκε από Eνας Παρατηρητης

    Αγαπητε κυριε Γιωργο,
    Καταρχην θελω να σας ευχιθω Χρονια πολλα για την ονομαστικη σας εορτη.
    Ευχαριστω θερμοτατα τον κυριο Σακελλαρη για τη θεση που εχει παρει στο σχολιο μου. Λοιπουμε πολυ που ειμαι εκτος Καλυμνου, και δεν μπορω να σας συναντησω.
    Ειλικρηνα θελω να βρεθουμε απο κοντα και σας διαβεβαιω πως θα πουμε πολλα, και φανταζομαι πως θα τα αξιοποιησετε.

    Με πολυ εκτημηση.
    Ενας Παρατηρητης

  • Σύνδεσμος σχολίου ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ δημοσιεύθηκε από ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ

    Αγαπητέ Σακελλάρη.
    Δεν εχω καμιά πρόθεση να χαρακτηρίσω μη εποικοδομηιικές τις προθέσεις του γνωστού στην Αργω "παρατηρητή".Και εγώ αυτό είπα.Εφ' όσον έχει κάποια στοιχεία ,γιατί όχι;Είναι ευπρόσδεκτα πιστεύω σε όλους,οπότε καλό θα είναι να τα καταθέσει,για να γίνουν γνωστά.
    Όσο γα την κατάθεση στεφάνου στον τόπο της θυσίας του Καζώνη ,είναι πολύ σωστή άποψή σου.
    Τώρα για το ό,τι δεν έγινε τίποτα στην Παναγιά,Ε,αυτό το έχει κρίνει ήδη μέσα από την καλυμνιακή παράδοση η ιστορία και έχει καθιερώσει να γίνεται μία επιμνημόσυνη δεήση στον ιστορικότερο χώρο και την ιστορικότερη, επίσης, εκκλησία της Καλύμνου (εκτός εάν και αυτά αμφισβητούνται).Δεν βλέπω επομένως που είναι το κακό και που παραβλάπτεται η ιστορική αλήθεια του γεγονότος με το να γίνεται η επιμνημόσυνη δέηση στην Παναγία...,τη στιγμή μάλιστα που είναι απολύτως γνωστό ότι η εξέγερση ξεκίνησε από εδώ και μνήμη του Πετροπολέμου διατηρήθηκε κατ' εξοχή,μέχρι σήμερα, ακριβώς στη Χώρα και στην καθεδρική εκκλησιά της.Στα Καλάβρυτα,δε έγιναν σοβαρές μάχες.Αυτό όμως δεν εμποδίζει την ιστορική μνήμη να τα τιμά ιδιαίτερα ως την αφετηρία του Αγώνα της Παλιγγενεσίας

  • Σύνδεσμος σχολίου Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης   info@argokalymnos.gr δημοσιεύθηκε από Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης [email protected]

    Γιώργο, το όνομα του "παρατηρητή" είναι γνωστό στην ΑΡΓΩ. Για την εφημερίδα μας δεν είναι ανώνυμος. Απλώς υπογράφει με ψευδώνυμο, όμως το όνομά του το καταθέτει και γι' αυτό δημοσιοποιείται το σχόλιό του.
    Επί της ουσίας, Γιώργο, θα έλεγα να δεχτείτε τις παρατηρήσεις του ως καλοπροαίρετες και εποικοδομητικές, κατά τη γνώμη μου. Εξάλλου και εγώ παρόμοια ζητήματα επισήμανα. Ξαναδείτε το θέμα.

  • Σύνδεσμος σχολίου ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΔΟΩΡΟΥ δημοσιεύθηκε από ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΔΟΩΡΟΥ

    Διάβασα με ενδιαφέρον το σχόλιο του φίλου "Παρατηρητή"και διαπίστωσα ότι γνωρίζει αρκετά-τουλάχιστον αυτό αφήνεται να εννοηθεί από ύφος της γραφής και τις απόψεις που καταθέτει.
    Σε απάντησή του ,του λέω, ότι,επί τέλους,για πρώτη φορά γιορτάσθηκε το σημαντικό αυτό γεγονός της ιστορίας του μικρού μας τόπου,με σχετικά αρμόζοντα τρόπο.Είναι μια αρχή που πιστεύω να έχει και τη συνέχειά της και τα επόμενα χρόνια.
    Τώρα αν υπήρξαν παραλείψεις ή ακόμα και και ανιστόρητες υπερβολές είναι κάτι που μπορεί να συζητηθεί. ;Aλλωστε ό,τι γίνεται μέχρι σήμερα και ό,τι έγινε και στο διήμερο των εορταστικών εκδηλώσεων,ανάγεται στην μέχρι σήμερα πληροφόρηση που υπάρχει,μέσα από τις αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων και τα δημοσιεύματα του τύπου της εποχής εκείνης.Δηλαδή εκτός από την καλή προαίρεσή τους εκείνοι που ασχολήθηκαν με τις εορταστικές εκδηλώσεις στηρίχθηκαν αποκλειστικά στα τεκμήρια που είχαν στη διάθεσή τους.
    Επομένως ουδείς επ' αυτού ψόγος.Εάν ο αγαπητός μου "παρατηρητής έχει υπ' όψιν του στοιχεία άγνωστα σε μας,θα τον παρακαλούσα να μας τα έδινε ώστε σε επόμενη εκδήλωση να τα συμπεριλάβουμε.Πάντως μου κάνει εντύπωση ένα όνομα που αναφέρει ,το οποίο προσωπικά δεν συνάντησα σε καμιά προφορική ή και γραπτή αναφορά. ποτέ.Δεν αμφισβητώ,ίσως είναι από εκείνους που η γραφή και η ιστορική μνήμη τους έχει αδικήσει.Αντί ,λοιπόν,να παραπονείται ο φίλος μας,ας βοηθήσει την όλη υπόθεση ώστε να μη μείνει κανείς αμνημόνευτος από τις σελίδες της τοπικής μας ιστορίας. Το όνομά μου είναι Γεώργιος Χατζηθεοδώρου και είναι εύκολο να με βρεί.Θα τον περιμένω,αν και δεν γνωρίζω ποιος είναι αφού υπογράφει με ψευδώνυμο.Περιττό βέβαια να σημειώσω, ότι το καλό θα είναι όταν γίνεται σε κάποιο θέμα αναφορά ,αυτή να έχει και την υπογραφή του αναφέροντος ,ώστε να αποκτά και την πρέπουσα σοβαρότητα.

  • Σύνδεσμος σχολίου Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης   info@argokalymnos.gr δημοσιεύθηκε από Σακελλάρης Ν. Τρικοίλης [email protected]

    Μια πρόταση να κάνω, ως συνέχεια του παραπάνω σχολίου για τον Καζώνη: Την ημέρα της επετείου του Πετροπόλεμου να καταθέτουν λίγα λουλούδια ο δήμαρχος και ο μητροπολίτης στον τόπο που έπεσε ο Μαν. Καζώνης, στην κορυφή της σκάλας του Αγ. Νικολάου. Εκεί κάποτε (στο τοίχο της άσπας) έχτισαν μια μικρή μαρμάρινη πλάκα με επιγραφή, αλλά κανείς δεν περνάει ποτέ από κει - ψάχνουμε για τα βολικά σημεία.
    Υπόψη, στην αυλή της Παναγιάς δεν έγινε απολύτως τίποτα στον Πετροπόλεμο.
    Να μη ξεχνάμε, επίσης, ότι το θέατρο της σύγκρουσης του λαού της Καλύμνου δηλαδή των γυναικών και καλογριών του Άργους) με τους Ιταλούς ήταν η πλατεία Χριστού, ο μητροπολιτικός ναός. Εκεί θα λέγαμε κορυφώθηκε η σύγκρουση.
    Μετά ήρθε ο τραγικός επίλογος: οι γυναίκες ανέβηκαν στην άσπα του Αγ. Νικολάου, ώστε να έχουν αποκάτω το Λιμεναρχείο και να είναι πιο εύκολος ... ο πετροπόλεμος. Εκεί "έφαγε" τη σφαίρα των Ιταλών στο μέτωπο ο μάρτυρος του Πετροπόλεμου Μαν. Καζώνης.
    Έτερον σχόλιον ουδέν.

  • Σύνδεσμος σχολίου Ενας παρατηρητης δημοσιεύθηκε από Ενας παρατηρητης

    Αξιωτημοι Κυριοι διοργανωται των εκδηλωσεων για το πετροπολεμο και την αντισταση των Καλυμνιων κατα των Ιταλων κατακτητων.
    Μεγαλη λυπη αλλα και αγανακτηση με πιανει οταν διαβαζω πως στις εκδηλωσεις μονο επονυμοι, αλλα επιτρεψετε μου να εκφραστω, ανθρωποι που δεν επαθε ουτε μια τριχα απο τη κεφαλη τους μνημονευονται και ηρωποιουνται ενω αυτοι που εχασαν τη ζωη τους ουτε καν μνια του ονοματος των εγηνε.
    Δεν γνωριζω το ονομα του καλυτεχνη που φιλοτεχνησε,( για να τον ευχαριστησω) τη προτομη του Καλυμνιου ηρωα ο οποιος θυσιασε τη ζωη του πετοντας πετρες με τη σφεντονα του κατα των Ιταλων, οταν αυτοι αποβηβαζοντο στο μουραγιο μπροστα απο το Λημεναρχειο Καλυμνου.
    Βεβαια ηταν τσοπανοπουλα αυτοι που σκεπασμενα τα κεφαλια των με το καλυμνικο σκεπασμα της κεφαλης που χρησιμοποιουσαν οι καλυμνιες το καιρο εκεινο, αλλα ακομα και σημερα, βεβαια πολυ οληγες τις ημερες μας.
    Ηταν ο αημνηστος Καζωνης απο το Βαθυ, ο οποιος επεσε απο σφαιρα Ιταλου στρατιωτη, συμπολεμηστης ηταν ο Μανωλης Τρικοιλης (Σφοντηλη στο παρατσουκλη) απο τον Εμποριο, αυτοι που περιστιχοισμενοι απο μερικες Καλυμνιες που το ελεγε η ψυχη τους, ως ενας αλλος Γοληαθ με τη σφεντονα εκαμαν αντησταση και προσπαθησαν να καμουν αυτο, που οι αλλοι δεν εκαμαν, αλλα παρεμηναν κρυμμενοι πισω απο τους τοιχους των σπιτιων τους.
    Αυτοι εχουν ηρωποιηθει ,τους απονεμονται τιμες, τους εφτιαξαν προτομες.
    Ακουμε τοσες φαφαρες καθε φορα τετοιες μερες, αλλα ποτε κανενας δεν σκεφτηκε να καταθεση εστω λιγα αγρολουλουδα που δεν κοστηζουν τιποτα στους ταφους αυτων που οντως εδωσαν τα παντα για τη πατριδα, ακομα και τη ζωη των οπως το Καζωνη.
    Ευχομαι του χρονου πριν ερθουν αυτες οι μερες ας ξεφυλλησουν το σκονησμενο δευτερι της Ιστοριας αυτοι που θα ασχοληθουν με τις εκδηλωσεις αυτες και να βρουν τις αληθειες.

    Με πολυ εκτημηση
    Ενας Καλυμνιος

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι έχετε συμπληρώσει όλα τα πεδία με το (*). Η Αργώ της Καλύμνου διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων πριν την ανάρτησή τους. Τα ανάρμοστα και προσβλητικά σχόλια δεν θα δημοσιεύονται.

Η Αργώ της Καλύμνου - καθημερινή ηλεκτρονική ενημέρωση

Top Desktop version