Logo
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

“ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ !”

Υπάρχει ο μύθος ότι τα βρέφη δεν αντιλαμβάνονται και πολλά πράγματα, οπότε η ενεργοποίηση της νοημοσύνης τους θα συντελεστεί από μόνη της , όταν ξεκινήσουν το σχολείο.

Εντελώς λανθασμένη αυτή η άποψη, καθότι η διαδικασία ανάπτυξης της αναγνωστικής ικανότητας των παιδιών αρχίζει εξαιρετικά νωρίς από τη βρεφική κιόλας ηλικία τις στιγμές που το βρέφος ακούει και ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή.

            Το να ακούει, να μιλά και να γράφει ένα παιδί είναι κομμάτι μιας πρώιμης γενικής ικανότητας και συνάμα όλες οι επιμέρους ικανότητες που αποκτά σταδιακά συνδέονται και αλληλεπιδρούν. Γενικά, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση μέσα από την καθημερινότητα του σπιτιού τους, γι’ αυτό και είναι πολύ σπουδαίο κάθε οικογένεια να ενθαρρύνει τα παιδιά της να αγαπήσουν το διάβασμα και να αναδείξουν τη δύναμη που έχει η γραφή στη μετάδοση των ιδεών τους.

            Τα παιδιά ακούγοντας, λοιπόν, και κατανοώντας την ομιλούμενη γλώσσα αναγνωρίζουν τη διαφορετικότητα των ήχων της ομιλίας κι έτσι μαθαίνουν τα γράμματα και τις λέξεις. Έχουν ανάγκη, δηλαδή, πρώτα απ’ όλα να μιλάνε και να ακούνε για να εξασκούνται. Μετά χρειάζονται τις γνώσεις του γραπτού λόγου, ώστε να μάθουν να διαβάζουν και στη συνέχεια χρειάζονται την ανάγνωση για να μάθουν τη γραφή. Πρόκειται για μια αλυσίδα αλληλεπιδράσεων

Για να συνειδητοποιήσουν όμως τα παιδιά την αξία του διαβάσματος και της γραφής, πρέπει να τους δώσουμε να καταλάβουν πως τα σύμβολα που «γράφουν» ή προσπαθούν να διαβάσουν έχουν ένα νόημα. Για να εντάξουμε, επομένως, στην καθημερινότητά μας τη συνήθεια του διαβάσματος, υπάρχουν πολλοί και απλοί τρόποι. Πρωτίστως το πιο απλό είναι να μιλάμε με τα παιδιά – όσο μικρά κι αν είναι - και να καλλιεργούμε το διάλογο, για να αναπτυχθεί η σκέψη τους.

Φυσικά εννοείται πως δεν χρησιμοποιούμε επ’ ουδενί «μωρουδίστικη» διάλεκτο, αλλά τους μιλάμε φυσιολογικά, σαν ενήλικες. Η συζήτηση, οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις κινητοποιούν το μυαλό τους. Έπειτα στις συνομιλίες μας μπορούμε να εντάσσουμε συχνά νέες λέξεις για το λεξιλόγιο τους και να τα ενισχύουμε στο να τις χρησιμοποιούν.

Παράλληλα να τα βοηθάμε να επεκτείνουν τις φράσεις τους κάνοντας τες πιο περιγραφικές και αναλυτικές. Στη συνέχεια μπορούμε να τα προτρέπουμε να θυμηθούν και να ανακαλέσουν στη μνήμη τους γεγονότα ή να φανταστούν καταστάσεις και να τις περιγράψουν. Επιπλέον το σπουδαιότερο όλων – το οποίο και λατρεύουν τα παιδιά – είναι να διαβάζουμε μαζί τους φωναχτά τις ιστορίες και τα παραμύθια που τους αρέσουν και κατόπιν να τα συζητάμε μαζί τους και να τα συσχετίζουμε με τη δική μας καθημερινότητα.

Κάλλιστα μέσα σ’ όλα αυτά μπορούμε να παίζουμε με τα παιδιά παιχνίδια λέξεων και ήχων, όπως π.χ. να βρούμε λέξεις που αρχίζουν με το ίδιο γράμμα (πόρτα – παπάκι) ή λέξεις με την ίδια ομοιοκαταληξία ( γατάκι- παιδάκι). Αλλά και στο εμπόριο υπάρχουν βιβλία που μαθαίνουν την αλφαβήτα, παζλ με γράμματα και πολλά άλλα, που καθιστούν την όλη διαδικασία ένα διασκεδαστικό παιχνίδι.

Η ικανότητα του παιδιού να διαβάζει και να γράφει είναι εξαιρετικής σημασίας για την όλη ανάπτυξή του. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα γίνει ένας σκεπτόμενος άνθρωπος, χρήσιμος στην κοινωνία, ανεξάρτητος, που θα χρησιμοποιεί τη σκέψη του και δεν θα χειραγωγείται. Η βοήθεια που θα του παρέχουν οι γονείς στα πρώτα βήματα αυτής της προσπάθειας απαιτεί κυρίως διάθεση, υπομονή, χρόνο, δημιουργικότητα και κέφι για παιχνίδι και πειραματισμό. Εξάλλου και για τους γονείς αυτή είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ξεφύγουν απ’ τη ρουτίνα τους και να νιώσουν λίγο παιδιά.

                                                                                                     J

           

Τελευταία τροποποίηση στις
Καλλιόπη Σ. Τρικοίλη

Καλλιόπη Σ. Τρικοίλη

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Argo Kalymnos